Το χρονικό του Ψηφιδωτού στον Ιερό Ναο Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο που ανήκει στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.

Η σχέση του Άρχοντος Αγιογράφου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας κ. Κωνσταντίνου Ξενόπουλου με το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας ξεκινά από το 2001 όταν συνεργάζεται με τον μακαριστό Πατριάρχη κυρό Πέτρο. Η συνεργασία συνεχίζεται με την Α.Θ.Μ. Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρίας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρο καθώς ο κ. Ξενόπουλος έχει αγιογραφήσει τον Πατριαρχικό ναό στην Αλεξάνδρεια και ιστορήσει με ψηφιδωτά το νέο Πατριαρχικό Μέγαρο. Τον Μάιο του 2008 ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας του απένειμε κατά «πατριαρχική φιλοτιμίαν και προαίρεσιν» ως ανταμοιβή υπηρεσιών προς το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής, το οφφίκιον του Άρχοντος εικονογράφου. Η απονομή αυτή αποτέλεσε ύψιστη για τον κ. Κωνσταντίνο Ξενόπουλο αφού συνοψίζει μια διακονία αιώνων τιμημένη από μυριάδες ευσεβείς και ορθόδοξους χριστιανούς, οι οποίοι προσέφεραν στην Εκκλησία υπηρετώντας την βυζαντινή τέχνη τη συμπαράστασή τους, για τη σωστική πορεία της μέσα στην Ιστορία.

unnamed (17)

unnamed (16)

unnamed (15)

Στην συνέχιση αυτής της ιστορίας και του πολιτισμού ο ίδιος ο Μακαριότατος Πατριάρχης Αλεξανδρείας κ.κ. Θεόδωρος Β’ πρότεινε στον κ. Ξενόπουλο τον Ιούλιο του 2014 την κατασκευή ενός ψηφιδωτού. Η θέση που ορίστηκε για το έργο είναι στην πλάγια είσοδο του ναού, οπότε το ψηφιδωτό, δεν αλλοιώνει την αισθητική του κυρίως ναού.

unnamed (8)

Ο Ιερός Ναός του αγίου Γεωργίου βρίσκεται στη θέση του οχυρού της Βαβυλώνος της Αιγύπτου στο παλαιό Κάϊρο, στην όχθη του Νείλου. Το οχυρό της Βαβυλώνος έχει κτισθεί επάνω σε μια παλαιότερη εγκατάσταση των Πτολεμαίων. Πρόκειται για ροτόντα εδρασμένη επί Ρωμαικού Πύργου, ο οποίος έγινε την εποχή του Τραϊανού (107 π.Χ.). Η περιοχή που βρίσκεται ο Ναός ονομάζεται Margirgis, που σημαίνει στα αραβικά Αϊ-Γιώργης.

O Μακαριότατος έθεσε το σκεπτικό του στον κ. Ξενόπουλο ως θέμα του έργου κι έτσι αυτός φιλοτέχνησε δύο μακέτες. Δύο σχέδια που είχαν να κάνουν με τον κλασικό σχεδιασμό της ζωγραφικής, αλλά και της Βυζαντινής Αγιογραφίας. Το θέμα του έργου είχε τον Άγιο Γεώργιο, που έπρεπε να κρατηθεί ο βυζαντινός χαρακτήρας, αλλά περιείχε και τρία πρόσωπα, αυτό του Πατριάρχη κ.κ. Θεόδωρου του Β’, του δωρητή κ. Αθανασίου Μαρτίνου και της συζύγου του κ. Μαρίνης Μαρτίνου. Αυτά έπρεπε να φιλοτεχνηθούν σύμφωνα με τον κλασικό χαρακτήρα της ζωγραφικής τέχνης, γιατί είναι σύγχρονα πρόσωπα. Επιπροσθέτως το όλο σκηνικό συμπεριλαμβάνει το αιγυπτιακό τοπίο με το Ναό του Αγίου Γεωργίου. Ήταν μια δύσκολη μελέτη, αλλά είναι αποδεδειγμένο πως οι δυσκολίες είναι αυτές που οδηγού στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Με την αρμονική συνύπαρξη της Βυζαντινής αγιογραφίας και της κλασικής ζωγραφικής, ο συνδυασμός του θέματος έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε να μη φαίνεται ξένο το ένα με το άλλο.

unnamed (7)

Ο Άγιος Γεώργιος καθήμενος επί θρόνου, άλλωστε ο Ναός του Αγίου Γεωργίου Καΐρου ήταν ο τόπος του μαρτυρίου του και «δικαιωματικά» είναι ο θρόνος του, με απλωμένα τα χέρια προς τον Μακαριότατο Πάπα και Πατριάρχη Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρο τον Β’, που προσφέρει το Ναό Του. Ο Μακαριότατος ευλαβικά και στα γόνατα ενώπιων του αγίου, βαστά τον προσφερόμενο Ναό, όχι με γυμνά χέρια, αλλά σκεπασμένα με μανδήλιο από ευλάβεια.

Στα πόδια του Μακαριότατου, κοντά στα γόνατα και μέσα στο ράσο του μπαίνει ένα λουλούδι, άνθος της ερήμου, που δηλώνει ότι ο Πατριάρχης δίνει ζωή στην «έρημο», όχι τη φυσική, αλλά στην Αφρική γενικά, με το ιεραποστολικό του έργο.

Πίσω του ακριβώς ο Περικαλλής Ναός του Αγίου Γεωργίου δεσπόζει με μεγαλοπρέπεια, και μέσα σε ένα παράθυρο προβάλλουν, δικαιωματικά, δύο πρόσωπα. Τα πρόσωπα του ζεύγους Αθανασίου και Μαρίνης Μαρτίνου. Χάρη στην ευγενική προσφορά του κ. Αθανασίου και της συζύγου του κ. Μαρίνης, ανακαινίστηκε πλήρως ο ναός. Άν ανατρέξουμε στην ιστορία, θα βρούμε πολλά πρόσωπα δωρητών σε τοιχογραφίες και ψηφιδωτά.

Μέσα στο όλο έργο υπάρχει το τοπίο της αιγυπτιακής γης, με τις πυραμίδες και το Νείλο ποταμό, την παραδοσιακή φελούκα, τους φοίνικες και την καμήλα.

Επάνω στο φόντο δημιουργείται με τις χρυσές ψηφίδες ένα φαινόμενο της ερήμου που ονομάζεται «χαμσίνι». Είναι η αιωρούμενη άμμος όταν φυσάει και είναι κάτι ανάλογο με την ομίχλη. Από την αριστερή πλευρά του έργου δημιουργείται το φαινόμενο αυτό με τις χρυσοψηφίδες και έρχεται και σταματάει στο κέντρο, όπου σχηματίζεται η ακτινωτή δόξα, που είναι η ευλογία Θεού στον Άγιο και την υπόλοιπη σύνθεση.

Έργο δύσκολο, ως προς τη σύνθεση αλλά και χρονοβόρο ως προς τη φιλοτέχνησή του. Εργασία πέντε μηνών, φορτισμένη με άγχος, γιατί πρόκειται για έργο ιστορικό το οποίο φέρει το βάρος της ευθύνης της εμπιστοσύνης του Πατριάρχη.

Το μέγεθος του έργου, σχεδόν δώδεκα τετραγωνικά μέτρα, απαιτεί υπομονή και επιμονή για την ολοκλήρωσή του.

Το κύριο βάρος του έργου το ανέλαβε ο κ. Ξενόπουλος, με τον γιό του Χρυσόστομο, ο οποίος τελείωσε την πανεπιστημιακή σχολή «Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών Τέχνης» των Ιωαννίνων. Περίπου στο 20% με 30% βοήθησαν και συνεργάτες.

Επί πέντε μήνες οι ειδικοί κόφτες πέτρας και ο μεγάλος σπαστήρας δούλευαν ασταμάτητα. Η κούραση και οι πόνοι στη μέση ήταν εμφανείς σε όλους.

11418285_1442620656057183_581119944_n

unnamed (1)

unnamed

unnamed (2)

unnamed (3)

unnamed (4)

Όμως, μετά την τοποθέτηση του έργου ήρθε η δικαίωση.

Ο Μακαριότατος Πατριάρχης Αλεξανδρείας από τη στιγμή που είδε το έργο πάντα είχε να πει έναν καλό λόγο, όπως και οι ευεργέτες.

unnamed (10)

unnamed (11)

Το συγκεκριμένο έργο είχε φιλοτεχνημένα πρόσωπα όπως του Πατριάρχου και των δωρητών, που έπρεπε να έχουν ομοιότητα. Είναι τελείως διαφορετική η απόδοση του προσώπου με πέτρα από αυτή του χρωστήρα.

unnamed (9)

Στα αποκαλυπτήρια, ο ευεργέτης, κ. Μαρτίνος έκοψε την κορδέλα για την είσοδο στο χώρο του ψηφιδωτού και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος τράβηξε την ελληνική σημαία παρουσιάζοντας το έργο. Υπήρχαν δύο σημαίες, μια ελληνική και μια αιγυπτιακή. Η ελληνική σημαία είχε καλύψει το έργο με τη σύνθεση και η αιγυπτιακή την επιγραφή. Την αιγυπτιακή σημαία τράβηξε ο διοικητής του Καΐρου.

11208793_1442608472725068_1289872517_n

unnamed (20)

11164152_1442608402725075_1743589072_n

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s