Τα έργα των μαθητών του κ. Ξενόπουλου

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-0

«Αναπαύεται η ψυχη μου σαν κοιτάζω τα άγια εικονίσματα της βυζαντικής αγιογραφίας. Τούτη η τέχνη είναι ίαμα των οφθαλμών» λέει ο Φώτης Κόντογλου. Αυτή την ιερή βυζαντινή τέχνη υπηρέτησε και ο Άρχοντας Αγιογράφος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και την μετέδωσε στους συμμετέχοντες του 3ου κύκλου σεμιναρίων «Ξενόπουλος διδάσκει…».

Αυτή την απόλαυση και την ανάπαυση βίωσαν και οι μαθητές κοιτώντας τα έργα του 20ωρου κόπου τους δίπλα σε αυτά που φιλοτέχνησε ο Δάσκαλός τους ώστε να μπορούν να προχωρούν βήμα προς βήμα στην αγιογραφία.

Στα σεμινάρια αυτά οι αρχάριοι διδάσκονται τόσο την τεχνική της αγιογράφισης των ρούχων όσο και του προσώπου ώστε να έχουν συνολική γνώση της αγιορείτικης τεχνικής. Έτσι περισσότεροι από τους μισούς μαθητές φιλοτέχνησαν τον Αρχάγγελο Γαβριήλ, από την παράσταση του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου του Θεοφάνου του Κρητός. Το πρόσωπο του Αρχαγγέλου βρίσκεται στην φορητή εικόνα του Ευαγγελισμού της Παναγίας στην Ιερά Μονή Σταυρονικήτα του Αγίου Όρους.

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-1

Η επιλογή του θέματος έγινε ώστε σε συνέχεια του προηγούμενου μαθήματος (διαβάστε εδώ για την φιλοτέχνηση της εικόνας της Παναγίας στο 2ο σεμινάριο) οι μαθητές να φιλοτεχνήσουν ένα νεανικό πρόσωπο με την αγιορείτικη τεχνοτροπία κάνοντας επανάληψη στην τεχνική. Ο βαθμός δυσκολίας ήταν ανεβασμένος εξαιτίας της περίτεχνης κόμης του Αρχαγγέλου.

Στην οργάνωση των σεμιναρίων ο κ. Ξενόπουλος δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο πρόσωπο και όχι τόσο στα ρούχα των εικονιζόμενων προσώπων καθώς πρόκειται για μια ευκαιρία για τους έμπειρους συμμετέχοντες να πραγματοποιήσουν σπουδή σε συγκεκριμένες τεχνοτροπίες αγιογράφησης. Έτσι, επιλέχθηκε το πρόσωπο του Ευαγγελιστή Ματθαίου του Διονυσίου εκ Φουρνά ως θέμα για τους προχωρημένους στην βυζαντινή τέχνη. Το πρωτότυπο της εικόνας που επιλέχθηκε βρίσκεται στην Ιερά Μονή Καρακάλου του Αγίου Όρους. Πρόκειται για λεπτομέρεια της «Σύναξης των Αποστόλων». (Άλλες εικόνες του Διονυσίου εκ Φουρνά βρίσκονται στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου και στο Κελί του, στο Άγιον Όρος.

Στην συνέχεια παρουσιάζονται τα έργα των μαθητών δίπλα σε αυτά του Δασκάλου κ. Κωνσταντίνου Ξενόπουλου. Ακολούθως παραθέτουμε και την κριτική του Δασκάλου για όσα από τα έργα των μαθητών φωτογραφήθηκαν. Τα έργα παραμένουν ανώνυμα δίπλα σε αυτά του κ. Ξενόπουλου που έχουν φιλοτεχνηθεί στο μπλόκ ζωγραφικής ώστε να μπορεί ο κάθε μαθητής να τα αντιγράφει βήμα προς βήμα.

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-2

«Η έκφραση του προσώπου είναι επιτυχημένη. Χρειάζεται ακόμη περισσότερη προσπάθεια στα γένια και τα μαλλιά.»

«Γενικά θέλει αρκετό χρόνο και εξάσκηση για να καταφέρει κανείς να αποδώσει τα φωτίσματα στα γένια και τα μαλλιά. Είναι κάτι που παρατηρείται σε όλους τους μαθητές του σεμιναρίου.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-3

«Λίγη προσπάθεια ακόμη στα σβησίματα των φωτισμάτων ( ενώσεις ). Οι πινελιές είναι λίγο φοβισμένες.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-4

«Τα μαλλιά του Αγγέλου ήθελαν περισσότερη προσοχή και η απόσταση των ματιών είναι μικρότερη και αυτό χαλάει την έκφραση του προσώπου. Γι αυτό έχει γίνει πιο πλατειά η παρειά του προσώπου. Οι πινελιές του μαθητή είναι σταθερές και αυτό θα βοηθήσει στην πρόοδό του.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-5

«Η φωτογραφία έχει ληφθεί πριν την ολοκλήρωση του έργου και λείπουν το τελευταίο φωτίσμα στον λαιμό του Αγγέλου και στο πρόσωπο οι ψιμυθιές. Ήταν η πρώτη επαφή με το σεμινάριο και το άγχος της επιτυχίας αποτυπώνεται στις πινελιές.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-6

«Τα μαλλιά του Αγγέλου είναι σε μεγάλο ποσοστό καλοφτιαγμένα. Ήθελε περισσότερα σβησίματα στις ενώσεις των φωτισμάτων του προσώπου με τον προπλασμό.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-7

«Τα φωτίσματα είναι καλοδουλεμένα αλλά είναι λίγο σκληρά και έτσι τα γραψίματα του προσώπου αλλάζουν την έκφραση.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-8

«Η γλυκιά έκφραση του Αγγέλου σε κάνει να παραμελείς τα όποια λάθη υπάρχουν στο έργο.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-9

«Εάν είχε περισσότερη αυτοσυγκέντρωση στο έργο ο μαθητής το ποσοστό επιτυχίας θα ήταν στο 80%.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-10

«Η φιλοτέχνηση της γενειάδας με περισσότερη προσοχή θα αναδείκνυε περισσότερο το πρόσωπο.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-11

«Χρειάζεται μεγαλύτερη επιμέλεια στους όγκους των φωτισμάτων του προσώπου.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-12

«Το μήλο του προσώπου έπρεπε να γίνει πιο ωοειδές και τα μαλλιά στο μέτωπο ήθελαν μεγαλύτερη προσοχή.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-13

«Τα σβησίματα στην παρειά του Αγγέλου ήθελαν περισσότερη δουλειά.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-14

«Λίγη περισσότερη προσοχή στα μαλλιά και τα γένια.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-16

«Η πολυχρησία των φωτισμάτων κάνει το χρώμα να φαίνεται «λασπώδες» και αυτό αλλοιώνει την αισθητική του έργου.»

erga-mathhtwn-dipla-sto-daskalo-15

«Εάν η μύτη και το στόμα ήταν μικρότερα θα ήταν πιο πετυχημένη η έκφραση.»

Αυστηρός αλλά και αυθεντικά αληθινός και ευχάριστος ο κ. Ξενόπουλος πατρικά δίδαξε τον καθένα από τους συμμετέχοντες προσωπικά. Οι παραπάνω παρατηρήσεις αναφέρονται αποκλειστικά στους μαθητές που μπορούν να αναγνωρίσουν τα έργα τους παρά την ανωνυμία.

Στις εν κατακλείδι παρατηρήσεις του ο άρχοντας αγιογράφος ανέφερε το πολύ καλό κλίμα στο οποίο διεξάχθηκε το σεμινάριο αλλά και την άνεση του χρόνου που δυστυχώς κατά την γνώμη του δεν εκμεταλλεύτηκαν όσο έπρεπε οι μαθητές. Η πρότασή του είναι συγκεκριμένη: ο κάθε μαθητής, με την ολοκλήρωση της ζωγραφικής ενότητας που του έχει ανατεθεί να πραγματοποιεί «δοκιμές – προσπάθειες» σε κάποιο μπλόκ ή άλλη επιφάνεια ώστε το αποτέλεσμα της επόμενης διδακτικής μεθόδου που θα κληθεί να αναπαράγει να είναι σίγουρα υψηλότερο.

Τόσο ο κ. Ξενόπουλος όσο και οι δύο βοηθοί του, Χρυσόστομος Ξενόπουλος και Σοφία Γιαννόγλου έκαναν έκδηλη την προθυμία και την αγάπη τους ώστε να μεταδώσουν όσο καλύτερα μπορούν τις τεχνικές τους γνώσεις.

Η Έκθεση προϊόντων Αγίου Όρους και η διοργανώτρια εταιρεία artionrate θέλουν να ευχαριστήσουν για άλλη μια φορά τον Άρχοντα Αγιογράφο του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας που πραγματοποίησε το 3ο πανελλήνιο σεμινάριο και να συγχαρούν τους συμμετέχοντες για την ολοκλήρωση των δικών τους αγιογραφικών έργων.

Το επόμενο σεμινάριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2015. Εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στο email: marketing@artionrate.com και στο τηλ: 0030 2310456020

http://www.artionrate.com/index.php/artion-magazine/artion-kalesma/1409-erga-mathhtwn-ksenopoulou

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s