Η γέννηση του Χριστού – έργα Κων/νου Ξενόπουλου

Στη πολυετή πορεία του στην τέχνη, ο Άρχων αγιογράφος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και προσφάτως βραβευμένος από την UNESCO , κ. Κωνσταντίνος Ξενόπουλος, έχει κληθεί να αγιογραφήσει πολλούς ναούς τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Πιστός στα δόγματα και τις παραδόσεις της Εκκλησίας έχει αποδώσει , τόσο σε φορητές εικόνες, όσο και σε τοιχογραφίες , ουκ ολίγες φορές την παράσταση της Γεννήσεως του Χριστού.

Ξενόπουλος γέννηση Μακεδονική σχολή

Στην παραπάνω φωτογραφία εικονίζεται τοιχογραφία της Γεννήσεως του Κυρίου, έργο του Κωνσταντίνου Ξενόπουλου , που κοσμεί την κόγχη της προσκομιδής στην Ι.Μ. Κανάλων στον Όλυμπο. Εδώ ο καλλιτέχνης με πρότυπο το έργο του Μανουήλ Πανσέληνου , το οποίο έχει μελετήσει διεξοδικά από κοντά, όσο ήταν μαθητής ακόμα στην Αθωνιάδα , αποδίδει την παράσταση , όπως είναι στο Ιερό ναό του Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου Όρους, προσθέτοντας για λόγους χωροταξικούς δύο ομάδες αγγέλων προς τα επάνω.

Χαρακτηριστικά της τέχνης του Πανσέληνου ο ρεαλισμός και η κίνηση , τα οποία και ο κύριος Ξενόπουλος αποδίδει με μεγάλη επιτυχία , με την χρήση πλούσιας χρωματολογίας, στο παραπάνω έργο. Ειδικότερα, όπως συνηθίζεται στην Μακεδονική Σχολή παρατηρούνται πλατειά φωτίσματα, τόσο στα πρόσωπα που απεικονίζονται, όσο και στα ενδύματα. Η απόδοση της σκηνής χαρακτηρίζεται από ρεαλισμό , όχι μόνο όσων αφορά τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των μορφών, αλλά και την απόδοση του εσωτερικού τους κόσμου. Επίσης, στο έργο υπάρχει μία διάχυτη ένταση και οι μορφές με τον τρόπο που αποδίδονται μαρτυρούν κίνηση.

Κρητική Σχολή Γέννηση έργο Κωνσταντίνου Ξενόπουλου

Εδώ παρατηρείται τοιχογραφία της Γεννήσεως , έργο του Κωνσταντίνου Ξενόπουλου και πάλι , διαφορετικής σχολής αυτή τη φορά καθώς είναι στα πρότυπα του Θεοφάνη του Κρητός , κύριου εκπροσώπου της Κρητικής σχολής. Η συγκεκριμένη τοιχογραφία κοσμεί το καθολικό της Ι.Μ. Αγίου Ιλαρίωνος στους Προμάχους Αριδαίας και βρίσκεται στην πρώτη ζώνη του Χριστολογικού κύκλου. Εδώ σε αντίθεση με τη Μακεδονική τεχνοτροπία που είδαμε παραπάνω δεν απλώνονται τόσο τα φωτίσματα και τα σαρκώματα. Ο προπλασμός που χρησιμοποιείται είναι πιο σκούρος και τα γραψίματα πιο στενά. Ευδιάκριτα σύνορα μεταξύ φωτός και σκίασης, με τα φωτίσματα να δημιουργούν ξεκάθαρες νησίδες  Η απόδοση εδώ αποκτά πιο ασκητικό χαρακτήρα. Αυτό τον χαρακτήρα εμπνέουν και οι μορφές που με τον τρόπο που αποδίδονται από το πινέλο του καλλιτέχνη εκφράζουν μία ασκητική ευγένεια, χαρακτηριστικό των προσώπων της Κρητικής Σχολής.

   Η ορθόδοξη αναπαράσταση της Γεννήσεως του Κυρίου στηρίζεται στη μαρτυρία της Αγίας Γραφής και της παράδοσης της Εκκλησίας, όπως τη συνοψίζει το κοντάκιο της εορτής «Ἡ Παρθένος σήμερον τόν ὑπερούσιον τίκτει, καί ἠ γῆ τό σπήλαιον τῶ ἀπροσίτῳ προσάγει. Ἄγγελοι, μετά ποιμένων δοξολογοῦσι. Μάγοι δέ μετά ἀστέρος ὁδοιποροῦσι˙ δι’ ἡμᾶς γάρ ἐγεννήθει Παιδίον νέον, ὁ πρό αἰώνων Θεός

Ο ορθόδοξος αγιογράφος, εντάσσει τα πρόσωπα και τα πράγματα στην παράσταση για να εξυπηρετήσει δύο σκοπούς : να δείξει τη θεανθρώπινη φύση του Κυρίου που αληθινά σαρκώθηκε από τη Παρθένο Μαρία και να υποδηλωθεί ο πανηγυρισμός του ουρανού και της γης και γενικότερα όλης της κτίσης προς τον Δημιουργό της.

(συνεχίζεται)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s